E-reputatie recht
Een studie over ereputatie in België
Bedoeld als een praktische gids voor zowel juristen als niet-juristen, behandelt deze website verschillende communicatiestrategieën in verband met de e-reputatie of ereputatie van een bedrijf (hierna e-communicatie) en het toepasselijke wettelijke kader in België. Hoewel deze website de focus legt op ‘B2C’ (‘business to consumer’) relaties, kunnen veel van de concepten die besproken worden eveneens toegepast worden in een ‘B2B’ (‘business to business’) context.
De inhoud is beschikbaar als slides en als tekst.
Deze website werd voor het laatst (inhoudelijk) aangepast in 2012.
Klik hier om te beginnen - presentatie van studie
Inhoudstafel:
Inleiding
Deel I. Opbouwen van e-reputatie van een bedrijf
- Kanalen voor e-communicatie
- E-communicatie: relevante regelgeving
- Telt e-communicatie als reclame?
- Identificeerbaarheid en transparantie van e-communicatie
- E-communicatie mag niet misleidend, agressief of oneerlijk zijn
- Audiovisuele elementen in e-communicatie
- E-communicatie gericht op minderjarigen: regelgeving omtrent minderjarigen, minderjarigen en contractrecht & beperking van toegang tot website
- Concurrenten vermelden in e-communicatie
- Spam en onwettig gebruik van gegevens:
- Tell-a-friend en virale marketing
- Beloningen en prijzen voor webgebruikers
- Gevolgen van onwettigheid van e-communicatie
Deel II. Verdediging van e-reputatie van een bedrijf
- Opvolging van e-reputatie
- Recht op antwoord en antwoordstrategieën
- Zijn schadelijke boodschappen onwettig?
- Schadelijke boodschappen doen verwijderen van de website van het bedrijf, de website van een derde of zoekmachines, en de verwijdering van een schadelijke website of domeinnaam bekomen