E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Inleiding – wat is e-reputatie?

E-reputatie is de reputatie van een natuurlijke persoon (zelfs wanneer die handelt onder een pseudoniem), van een rechtspersoon (bvb. een bedrijf of overheidsorgaan) en/of diens producten en diensten op het Internet. Het vertegenwoordigt het beeld dat internetgebruikers daarvan hebben.

Deze e-reputatie kan afhangen van verscheidene factoren, van de kwaliteit van het product tot de daden van de persoon of entiteit. De sleutel tot de beïnvloeding van iemands e-reputatie is communicatie.

In dit verband, is de e-reputatie van een bedrijf gebaseerd op verschillende soorten communicatie:

In een wereld waarin het Internet alle communicatie globaal, onmiddellijk, en vaak blijvend, heeft gemaakt, is een bedrijf verplicht zorgvuldig zowel zijn eigen communicatie te controleren, als de communicatie van derden te beheren.

De e-reputatie van een bedrijf blijkt zowel een marketing aangelegenheid als een juridische kwestie te zijn. Doorheen zijn aanwezigheid op het Internet, is het essentieel voor een bedrijf om zijn e-reputatie zo goed mogelijk op te bouwen (en te handhaven) en wanneer nodig, deze ook te verdedigen.

Iemands e-reputatie kan immers zeer snel opgebouwd, maar ook terug verloren worden,  [Note: Dit is zeker het geval voor bedrijven die hun waarde in het ‘echte leven’ nog moeten bewijzen.] zoals op deze website zal aangetoond worden door middel van het fictieve voorbeeld van Janssens-Quidam NV, een bedrijf naar Belgisch recht.