E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Wat als mijn e-communicatie op minderjarigen is gericht? (vervolg)

(b) Contractrecht

E-reputatie hangt niet enkel af van de communicatie tussen het bedrijf en haar cliënten, maar ook van de eigenlijke levering van de goederen en diensten van het bedrijf.

Veel websites eisen dat mensen akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden; daarenboven hebben veel reclamecampagnes een promotionele dimensie (bvb. spelletjes of wedstrijden). In werkelijkheid, echter, staat het aanvaarden van de gebruiksvoorwaarden of de algemene voorwaarden gelijk met het aanvaarden van een contract. Echter, bedrijven lijken zich niet vaak de vraag stellen of de algemene of gebruiksvoorwaarden die zij aan minderjarigen opleggen ten tijde van de communicatie met hem of haar eigenlijk wel geldig zijn.

Opdat zij afdwingbaar zouden kunnen zijn tegen een minderjarige, moeten de algemene of gebruiksvoorwaarden aan verschillende eisen voldoen.

Ten eerste, net zoals dat het geval is bij volwassenen, moet de minderjarige een echte kans hebben gehad om op de hoogte te komen van het bestaan van de algemene voorwaarden en moet het zeker zijn dat hij of zij ze heeft aanvaard (zelfs al is dat stilzwijgend)  [Note: Q. VAN ENIS, ‘L’opposabilité des conditions générales off line et on line : de la suite dans les idées ?’, in Les conditions générales, Anthemis, Louvain-la-Neuve, 2009, pp. 12-17.]. Dit wil zeggen dat zij moeten worden gepresenteerd op een leesbare (niet in te kleine letters  [Note: Zie Rb.Kh. Hasselt, 2 oktober 2007, R.W. 2008-2009, p. 548.], etc.) en een toegangelijke manier (op een duidelijke en zichtbare plaats, bijvoorbeeld vereist voor de toegang tot de inhoud). In dit opzicht is het belangrijk om de graad van volwassenheid van de minderjarige mee in overweging te nemen. Bedrijven zouden er goed aan doen om de illusie te laten varen dat de gebruiksvoorwaarden van een website, die over het algemeen zelfs voor volwassenen moeilijk te begrijpen zijn, wel gemakkelijk zouden zijn te verstaan voor minderjarigen.

Vervolgens is er de zeer belangrijke vraag of een minderjarige dergelijke voorwaarden eigenlijk wel op een geldige wijze kan aanvaarden, gegeven dat hij of zij normaal gezien moet worden vertegenwoordigd door zijn of haar ouders. Of een minderjarige evenwel ooit aan zijn of haar ouders zal vragen om de algemene voorwaarden in zulke gevallen te aanvaarden kan natuurlijk sterk worden betwijfeld. Wanneer we echter deze logica doordenken, zal de toestemming van een minderjarige enkel geldig zijn als deze zijn of haar belangen niet schaadt. Bijgevolg zal een bedrijf dat met minderjarigen wenst te contracteren best een goed uitgebalanceerd en gemakkelijk te begrijpen contract opstellen en dient het bedrijf er zich actief bewust van te zijn dat iedere contractuele verplichting in hoofde van de minderjarige mogelijks niet afdwingbaar zal zijn.