E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Kan mijn e-communicatie worden gekwalificeerd als spam of verboden worden wegens het onwettig gebruik van gegevens? (vervolg)

(c) Hoe een classificatie onder ‘spam’ te vermijden

Door de brede definitie van ‘elektronische post’ vallen vele vormen van e-communicatie binnen het toepassingsgebied en zijn zij bijgevolg onderworpen aan het verbod op reclame zonder voorafgaandelijke ‘(soft) opt-in’.

Als een bedrijf zichzelf niet beperkt tot publieke vormen van e-communicatie, dan moet het vermijden dat haar e-communicatie die via elektronische post gaat, onder de noemer ‘spam’ valt. Er zijn twee manieren om dit te bekomen:

Bijgevolg is het belangrijk te weten hoe zulk een toestemming te bekomen.

Eén van de mogelijke manieren is om de toestemming te vragen via een website. Een eenvoudige manier om dit te doen, is door een formulier op de website toe te voegen waar de potentiële ontvanger zich kan abonneren op nieuwsbrieven. Een andere manier is een vakje te plaatsen op de registratie pagina dat de webgebruiker kan aanvinken om toestemming te verlenen de verzamelde persoonsgegevens voor marketing doeleinden te gebruiken (de tekst moet hier zeer zorgvuldig worden opgesteld en alle vereiste mededelingen bevatten).

Een andere oplossing is om een elektronisch postbericht te verzenden dat er specifiek is op gericht om de toestemming te vragen. Het is bedrijven toegestaan een e-mail te zenden om de toestemming van de persoon in kwestie te vragen, mits deze e-mail zelf geen reclame bevat en mits haar onderwerp en doel duidelijk wordt uitgelegd  [Note: De Federale Overheidsdienst Economie heeft verschillende vereisten opgelijst waaraan zulk een e-mail dient te voldoen opdat zij wettig zou zijn. Zie Federale Overheidsdienst Economie, ‘de Spamming’ in 24 vragen & antwoorden, januari 2005, pp. 12-13 (in het Nederlands, in het Nederlands).].