E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Hoe kan een bedrijf zijn e-reputatie opvolgen?

De opvolging van de e-reputatie van een bedrijf veronderstelt dat men op de hoogte is van wat er zich afspeelt op het Internet.

De manier waarop een bedrijf zijn e-reputatie zal opvolgen, hangt natuurlijk af van de tijd en middelen die het aan deze monitoring wenst te besteden. Het kan zich beperken tot een maandelijkse controle van de status van zijn e-reputatie, door enkel de top 5 zoekresultaten op Google te analyseren, net zoals een ander bedrijf personeelsleden zou kunnen inzetten om een analyse te voeren van Google Alerts (e-maildienst voor nieuwe resultaten voor specifieke sleutelwoorden), van berichten op de Facebook pagina van het bedrijf te plaatsen, van video’s op YouTube die verwijzen naar het bedrijf, of van Tweets die het bedrijf bij naam noemen.

Inmiddels hebben zich externe monitoring diensten ontwikkeld op dit gebied, gaande van automatische hulpmiddelen  [Note: Zie bijvoorbeeld Addict-o-matic, hootsuite, Klout, mentionmapp, Netvibes, Open Status Search, PageKarma, trackur, Tweet Archivist of Youseemii.] tot ware e-reputatie firma’s die voor bedrijven een strategie opstellen ter opvolging van hun e-reputatie.

Deze diensten zorgen voor een makkelijkere toegang tot bepaalde tendensen op het Internet en zorgen er ook voor dat bedrijven onmiddellijk op de hoogte worden gebracht van alle ontwikkelingen die hun e-reputatie kunnen beïnvloeden, zowel in positieve als in negatieve zin.