E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Destructieve reactie: kan ik een schadelijk bericht doen verdwijnen? (vervolg)

(b) Locatie: schadelijke boodschap op de website van het bedrijf

Aangezien het bedrijf de volledige controle heeft over zijn eigen website, kan het ook de gebruiksvoorwaarden ervan opstellen en beslissen voor welke doeleinden de website kan gebruikt worden. Wanneer de website de publicatie van commentaren toelaat, vermeldt het bedrijf best op een duidelijke manier welke soort inhoud het als niet toelaatbaar beschouwt.

Het bedrijf kan bijvoorbeeld in de gebruiksvoorwaarden van zijn website vermelden dat het zich het recht voorbehoudt om commentaren die op geen enkele manier verband houden met het bedrijf of zijn producten, te verwijderen (bijvoorbeeld ‘Stem voor Piet Pieters bij de volgende verkiezingen!’).

Niettemin is het belangrijk om er ook op te wijzen dat gebruiksvoorwaarden die het type commentaren die toegelaten zijn beperken, het bedrijf niet het recht geven om eender welke schadelijke boodschap te verwijderen. Het bedrijf moet immers rekening houden met de vrijheid van meningsuiting van de Internetgebruikers en mag deze enkel beperken in de omstandigheden die we hierboven beschreven hebben. Het bedrijf zal dus voorzichtig moeten zijn wanneer het bepaalde berichten van Internetgebruikers van zijn website wil verwijderen. Het zal moeilijk zijn om het verwijderen van berichten te rechtvaardigen wanneer die geen onwettige verklaringen zijn (laster, eerroof etc.), maar louter de uiting zijn van een kritische mening in verband met het bedrijf of zijn producten.