Deel I. Naar een doeltreffende strategie inzake e-reputatie conform de toepasselijke regelgeving
Het uitbouwen van de e-reputatie van een bedrijf is een voortdurend proces, maar één dat noodzakelijk is zolang het bedrijf actief is op het Internet. Wanneer een bedrijf tevreden is met zijn e-reputatie, moet het die ook behouden en er voortdurend aan blijven werken, zodat het zijn e-reputatie niet terug zou verliezen.
E-reputatie is eerst en vooral gebaseerd op communicatie, of die nu eenzijdig of tweezijdig is, komend van het bedrijf zelf of van derden. Er zijn verschillende soorten communicatie, van de publicatie van bepaalde aankondigingen tot virale marketing. Hun relevantie in de strategie voor het uitbouwen van de e-reputatie van een bedrijf blijft een commerciële beslissing, na de juridische gevolgen en risico’s te hebben overwogen.
Hoewel dit aspect vaak vergeten wordt, is de grondslag van e-reputatie de inhoud van de communicatie. De kwaliteit en oprechtheid van een bericht zullen een beslissende rol spelen bij de beoordeling van de (positieve of negatieve) gevolgen van het bericht op de e-reputatie van een bedrijf.
We zullen het daarom eerst hebben over de verschillende communicatiekanalen die beschikbaar zijn voor bedrijven op het Internet, vooraleer we de vereisten voor e-communicatie om in overeenstemming te zijn met de toepasselijke regelgeving zullen behandelen.
Inhoudstafel:
- Kanalen voor e-communicatie
- E-communicatie: relevante regelgeving
- Telt e-communicatie als reclame?
- Identificeerbaarheid en transparantie van e-communicatie
- E-communicatie mag niet misleidend, agressief of oneerlijk zijn
- Audiovisuele elementen in e-communicatie
- E-communicatie gericht op minderjarigen: regelgeving omtrent minderjarigen, minderjarigen en contractrecht & beperking van toegang tot website
- Concurrenten vermelden in e-communicatie
- Spam en onwettig gebruik van gegevens:
- Tell-a-friend en virale marketing
- Beloningen en prijzen voor webgebruikers
- Gevolgen van onwettigheid van e-communicatie