Verplichting tot ‘identificeerbaarheid’ en transparantie
Artikel 13 van de WEH geeft twee principes die van toepassing zijn op elke online reclame: het principe van de ‘identificeerbaarheid’ en dat van de transparantie.
Dit artikel bepaalt dat:
- van zodra zij beschikbaar is gemaakt, de reclame duidelijk moet kunnen worden geïdentificeerd als zijnde reclame, op basis van de globale indruk, de presentatie inbegrepen. Wanneer dit niet het geval is, dan moet zij het woord ‘reclame’ (of equivalente afkortingen en aanduidingen) bevatten op een duidelijk leesbare en zichtbare plaats en op een ondubbelzinnige manier; [principe van de ‘identificeerbaarheid’]
- de natuurlijke persoon of de rechtspersoon ten behoeve van wie de reclame wordt weergegeven moet ook duidelijk identificeerbaar zijn. [principe van de transparantie]
Met andere woorden, de WEH vereist dat bedrijven er van in het begin voor zorgen dat elke commerciële boodschap in het kader van e-communicatie identificeerbaar is als reclame en dat de link met het bedrijf in kwestie duidelijk wordt gemaakt.