E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

E-communicatie mag niet agressief zijn

Als een bedrijf in zekere mate bezig is met zijn e-reputatie, dan zal het trachten niet agressief over te komen naar consumenten toe, daar agressief gedrag over het algemeen de consument voor het hoofd kan stoten en op die manier een negatieve impact kan hebben op de e-reputatie. Er zijn evenwel bepaalde praktijken die bedrijven vaak beschouwen als niet-agressief, maar die toch als dusdanig worden bestempeld onder de WMPC.

Ingevolge Artikel 92 WMPC, wordt ‘[a]ls agressief […] beschouwd een handelspraktijk jegens consumenten die, in haar feitelijke context, al haar kenmerken en omstandigheden in aanmerking genomen, door intimidatie, dwang, inclusief het gebruik van lichamelijk geweld, of ongepaste beïnvloeding, de keuzevrijheid of de vrijheid van handelen van de gemiddelde consument met betrekking tot het product aanzienlijk beperkt of kan beperken, waardoor hij ertoe wordt gebracht of kan worden gebracht over een transactie een besluit te nemen dat hij anders niet had genomen’.

Bij wijze van voorbeeld van praktijken die onder alle omstandigheden als agressief worden bestempeld  [Note: Zie volle lijst in Artikel 94 WMPC.], vermeldt Artikel 94(5) WMPC ook ‘kinderen er in reclame rechtstreeks toe aanzetten om geadverteerde producten te kopen of om hun ouders of andere volwassenen ertoe over te halen die producten voor hen te kopen’.

Verder op de website zal het thema e-communicatie gericht op kinderen meer in detail worden aangesneden.