E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Wat als mijn e-communicatie op minderjarigen is gericht? (vervolg)

(c) Toegang tot een website beperken: technische beperkingen

Gezien de regels die men moet respecteren en afhankelijk van het product zullen vele bedrijven er voor kiezen om minderjarigen de toegang tot hun website of tot de inhoud van hun sociale media te ontzeggen.

De vraag is hoe men dit dient te doen. Inderdaad, het is vaak moeilijk, zelfs onmogelijk om te bepalen of minderjarigen een website bezoeken.

Eén manier bestaat er in de webgebruiker te vragen naar zijn of haar leeftijd of geboortedatum. Deze methode, die vaak wordt gebruikt door bierbrouwers, is vanzelfsprekend geheel afhankelijk van de eerlijkheid van de webgebruiker.

Facebook vraagt aan zijn gebruikers om hun geboortedatum op te geven wanneer zij hun account aanmaken. Men mag redelijkerwijze aannemen dat webgebruikers met een Facebook account hun echte geboortedatum zullen opgeven, hetgeen Facebook in staat stelt om gemakkelijk te bepalen of de webgebruiker meerderjarig is (of tenminste doet alsof). Aangezien Facebook heeft ingezien hoe nuttig dit kan zijn voor bedrijven, staat het toe dat bedrijven de toegang tot hun Facebookpagina beperken afhankelijk van de leeftijd van de webgebruiker  [Note: Toegang tot de inhoud van bepaalde Facebookpagina’s kan worden beperkt voor zij die geen 17, 18, 19 of 21 jaar oud zijn (zie Facebook beperkingen).].

Facebook staat ook toe dat dit systeem wordt gebruikt op websites die niet aan Facebook toebehoren, door middel van een Facebook login systeem op de website van het bedrijf in kwestie. Webgebruikers die de website van het bedrijf bezoeken worden dan aangemoedigd om in te loggen via hun Facebook gebruikersnaam en wachtwoord, en vervolgens gaat dit systeem na of de webgebruikers volwassenen zijn alvorens hen toegang te verlenen tot de inhoud  [Note: In de praktijk creëert het bedrijf een ‘Facebook applicatie’ (op de Facebook applicatie pagina voor developers) via dewelke het kan beslissen vanaf welke leeftijd men vrije toegang krijgt tot de bewuste Facebookpagina (i.e. 17, 18, 19 of 21 jaar oud).].

Tot slot bestaan er ook nog andere filtermethodes. Het bedrijf kan ‘rating’ agentschappen informeren dat haar website enkel bedoeld is voor volwassenen; het kan ook een code integreren op haar website om het filteren mogelijk te maken  [Note: Het filteren van webpagina’s is omwille van allerlei redenen zeer controversieel, ondermeer omwille van het hoge aantal ‘false positives’ die zich door het systeem geblokkeerd zien, i.e. webpagina’s die verkeerdelijk worden geblokkeerd door de filter. Een andere reden die hier nauw mee verbonden is, is het risico dat de vrijheid van meningsuiting wordt geschonden.] wanneer het ouderlijk toezicht is geactiveerd  [Note: Zie bijvoorbeeld www.rtalabel.org].

Het probleem met al deze systemen is hun zeer geringe efficiëntie, eerst en vooral omwille van het risico dat minderjarigen vaak in staat zijn om ze te omzeilen, aangezien zij vaak meer bekwaam zijn met computers dan de vorige generaties  [Note: Voor een uitvoerige uitleg, zie bijvoorbeeld N. PERLROTH, “Verifying Ages Online Is a Daunting Task, Even for Experts”, The New York Times, 17 juni 2012 (online beschikbaar)].

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de filtersystemen te omzeilen door het ouderlijk toezicht te deactiveren (die soms zelfs wordt ingesteld met de hulp van de minderjarige), door het gebruik van proxies, etc.

Het verzoek de geboortedatum te weten te komen, kan zelfs nog eenvoudiger buitenspel worden gezet.

Het systeem aangeboden door Facebook is evenmin een mirakeloplossing, aangezien het mogelijk is de geboortedatum op Facebook te veranderen of men een valse account kan aanmaken en gebruiken om alsnog toegang tot de inhoud van de website te verkrijgen.

Wel is er één alternatief dat mogelijks veel effectiever zou kunnen zijn met betrekking tot iedereen die in België zijn of haar domicilie heeft. Inderdaad, er zijn manieren om eID toepassingen te ontwikkelen  [Note: Zie //findlaw/doc=eid-dev-fr]. Tax-on-web is een goed voorbeeld van de integratie van een eID op een website, en er bestaan codes die dergelijke integratie verder zouden kunnen mogelijk maken  [Note: Zie bijvoorbeeld https://code.google.com/p/eid-applet/]. Het overduidelijke nadeel van dit systeem is vanzelfsprekend het geografisch eerder beperkt gebied waarvoor dit een een oplossing biedt en het verplicht aanschaffen en gebruiken van een eID kaartlezer.

Bijgevolg is er geen gemakkelijke en ideale oplossing om de toegang tot bepaalde inhoud te beperken tot volwassenen (of meer in het algemeen tot een specifieke leeftijdsgroep). De verschillende systemen die we hier hebben besproken, kunnen evenwel reeds een nuttig middel zijn voor bedrijven die het risico willen beperken dat minderjarigen toegang verkrijgen tot hun websites, hetzij omwille van juridische motieven; hetzij om de meest economisch efficënte handelspraktijken te hanteren.

Een specifieke beslissing van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) illustreert het soort van gedrag dat te vermijden is  [Note: JEP, beslissing van 2 september 2011, Alken Maes Brasseries – Maes (in het Nederlands, in het Frans).]. Een bedrijf had de toegang tot haar website beperkt in het kader van een reclamecampagne en vroeg de webgebruiker om zijn of haar leeftijd aan te geven. Boven de plaats waar men dit moest ingeven, had het bedrijf de volgende tekst toegevoegd:

Je leeftijd heb je niet te kiezen. Maar als je jonger bent dan 18 zijn er nog genoeg leuke dingen om te doen. Figuurtjes maken met brooddeeg, kleuren met wasco of je verkleden als tovenaar. Kies maar!

Het JEP stelde dat de toon van de tekst minderjarigen aanzette om een valse geboortedatum in te geven en dat ze daarenboven kleinerend was ten opzichte van minderjarigen, aangezien het enkel activiteiten voor zeer jonge kinderen beschreef. Het JEP besloot dat de advertentie geen voldoende hoeveelheid sociale verantwoordelijkheid toonde en vroeg het bedrijf de tekst aan te passen of te verwijderen.