E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Kan mijn e-communicatie worden gekwalificeerd als spam of verboden worden wegens het onwettig gebruik van gegevens? (vervolg)

(e) Elektronische post en persoonsgegevens

Zoals gezegd, wordt elektronische post onder de WEH begrepen als een boodschap tussen een eindig en onveranderlijk aantal partijen. Om de ontvangers van de boodschap te bereiken, zal het vaak nodig zijn om het gebruikersID of het e-mail adres van individuen te bekomen (bvb. het profiel ‘EmmaB’ op een web forum of het e-mail adres emma@cat-hat.be), wat evenwel persoonsgegevens zijn. Het gevolg is dat het bedrijf, naast de regels van de WEH, ook zeker moet zijn dat iedere vorm van e-communicatie via e-mail gebeurt conform de regels inzake het verwerken van persoonsgegevens.

Aangezien het doel van deze website (althans op dit moment) er niet in bestaat een diepgaande analyse van de Privacy Wet te geven, zullen wij ons beperken tot de voornaamste principes en hun toepassing in de praktijk.

Samengevat dient de verwerking van persoonsgegevens (gebruikersID, e-mail adres, etc.) rechtmatig te zijn (i.e. in de meeste gevallen, gerechtvaardigd op basis van hetzij toestemming verleend door de betrokkene [de persoon in kwestie] of op basis van het uitvoeren van een overeenkomst); te gebeuren voor gerechtvaardigde doeleinden; een zekere graad van transparantie in acht te nemen (in die zin dat de betrokkene duidelijk moet worden geïnformeerd over zijn of haar rechten); de rechten van de betrokkene te respecteren.

In dit verband dient er ook op te worden gewezen dat bovenop het feit dat publieke boodschappen niet worden gecategoriseerd als ‘elektronische post’ (zoals eerder gedefinieerd), zij normaal gezien ook geen verwerking van persoonsgegevens met zich meebrengen, aangezien zij geen specifieke en identificeerbare ontvangers hebben.