E-Reputation Law - a case study on e-reputation

For further information, please visit the e-reputation law website

E-Reputation Law

Deel III. Conclusie

De e-reputatie van een bedrijf (i.e. het beeld dat de webgebruikers hebben van het bedrijf) blijkt zowel een kwestie van marketing als een juridische kwestie te zijn. Doorheen zijn aanwezigheid op het internet, is het voor een bedrijf essentieel om zijn e-reputatie zowel op te bouwen (en te behouden), als deze te verdedigen wanneer nodig.

We hebben gezien dat het opbouwen van de e-reputatie van een bedrijf eerst en vooral afhangt van communicatie, zowel eenzijdig als tweezijdig, of deze nu afkomstig is van het bedrijf zelf of van derden. Communicatiekanalen omvatten onder meer websites, blogs, en microblogs (zoals Twitter en sector-specifieke blogs), sociale netwerken (zoals Pinterest, Facebook, en LinkedIn), discussieplatformen, en content communities (zoals YouTube).

Tot op vandaag, bestaat er geen Belgische wet ‘inzake e-communicatie’ of ‘betreffende de sociale media’. Het is daarom belangrijk om de algemene regels inzake reclame en marktpraktijken in acht te nemen. Vaak zal e-communicatie immers als reclame beschouwd worden en daarom moeten voldoen aan vereisten van identificeerbaarheid en transparantie, en moeten vermijden als een oneerlijke, misleidende of agressieve marktpraktijk beschouwd te worden. Wanneer de e-communicatie gericht is op minderjarigen, naar concurrenten verwijst, of audiovisuele elementen bevat, zal het bedrijf bovendien zorgvuldig aandacht moeten besteden aan de toepasselijke regels. Bovenop zulke controle van de inhoud van e-communicatie, zal het bedrijf bovendien moeten opletten welke communicatiemiddelen het gebruikt, om te vermijden dat zijn berichten als spam zouden beschouwd worden (ongewenste reclame via e-mail). Tenslotte doen ook ‘tell-a-friend’ praktijken zoals ‘Likes’ op Facebook, ‘reTweets’ op Twitter en ‘share’ links op websites interessante juridische vragen rijzen, net zoals beloningen die aan webgebruikers aangeboden worden om het verkeer richting de website te verhogen.

Hoewel de wet vaak de briljante ideeën van marketers inperkt, kan een beoordeling van de juridische risico’s die gepaard gaan met de uitvoering van deze ideeën een bedrijf toelaten om op een zekere manier na te gaan welke middelen het kan gebruiken om zijn e-reputatie op te bouwen.

Daarnaast hebben we ook de manieren onderzocht waarop een bedrijf zijn e-reputatie kan beschermen. Om in staat te zijn deze e-reputatie te verdedigen, moet een bedrijf natuurlijk eerst observeren wat webgebruikers over hem zeggen op het Internet. Aangezien het zeer waarschijnlijk is dat een bedrijf op een dag oog in oog zal komen te staan met het verspreiden van negatieve berichten over zichzelf, is het uiterst belangrijk dat het op voorhand reeds weet welke actiemogelijkheden mogelijk zijn als antwoord op zulke boodschap. Dit zal het bedrijf in staat stellen om een stapsgewijze antwoordstrategie te hanteren.

Zowel in het stadium van het opbouwen als in dat van het beschermen van de e-reputatie van een bedrijf, is het noodzakelijk dat de reactie snel komt. Om deze reden is het belangrijk dat een bedrijf een effectieve commerciële en juridische strategie opstelt voor zijn e-communicatie.