Kan mijn e-communicatie worden gekwalificeerd als spam of verboden worden wegens het onwettig gebruik van gegevens? (vervolg)
(d) Toegestane inhoud voor e-communicatie via elektronische post
Om een classificatie onder ‘spam’ te vermijden moet iedere e-communicatie via elektronische post en zelfs de e-mail die een persoon om toestemming vraagt:
- de ontvanger op een duidelijke en verstaanbare manier wijzen op zijn of haar recht om in de toekomst geen reclame te ontvangen, en
- zelf een gepaste en efficiënte manier voorzien om van dit recht gebruik te maken via elektronische middelen.
In de praktijk neemt dit vaak de vorm aan van een boodschap op het einde van een e-mail met een link om het ‘abonnement op te zeggen of af te wijzen’, wat de ontvanger toestaat om op eenvoudige wijze zijn of haar recht uit te oefenen om geen reclame op zijn of haar e-mail adress te ontvangen in de toekomst.
De WEH verbiedt de verzender daarenboven het e-mail adres of de identiteit van een derde partij te gebruiken en enige informatie die toelaat de oorsprong van de e-mail te achterhalen of de weg die deze heeft afgelegd te verhullen (Artikel 14(3) WEH).